William Onyeabor in volle glorie!
Door Dick Hovenga
In navolging van het wereldwijde succes van de eind 2013 verschenen briljante verzamelaar Who Is William Onyeabor? en de dubbele Record Store Day 12 inch William Onyeabor What? die daar dit voorjaar op volgde, zijn nu ook de losse albums van de bijna vergeten, maar door het New Yorkse platenlabel Luaka Bop terecht weer prominent in het licht geplaatste, Afrikaanse ster Onyeabor, verschenen.
Onyeabor maakte laat jaren 70, begin jaren 80 een 9tal albums die de perfecte link bleken tussen afrobeat, soul en disco en die geniaal werden vermengd met, zeker voor die tijd, futuristische, (analoge) synthesizers. Hij kwam, zag en overwon en verdween vervolgens als born again christian volledig van de radar. Om nooit meer terug te komen, zelfs nooit meer van zich te laten horen.
Het afgelopen jaar werden op de grote podia van de wereld tribute concerten gegeven die de legende van William Onyeabor bevestigden. Met een eerste, binnen no time, uitverkocht concert in The Barbicon in Londen met Damon Albarn als bandleider, en verrassend optreden op Lowlands op de vrijdagavond en een flinke, volledig uitverkochte, tour door Amerika met David Byrne (mede eigenaar van Luaka Bop) als bandleider als absloute hoogtepunten.
Erg mooi om nu, een jaar na de release van Who Is William Onyeabor, los op albums al die geweldige Onyeabor tracks te horen, naast de tracks die al op de verzamelaar stonden. De albums zijn in twee magnifiek uitgevoerde vinyl boxsets verschenen. In de eerste boxset aanwezige albums: Crashes in love (original version), Atomic Bomb, Tomorrow, Great Lover en Anything You Sow. In de tweede boxset aanwezige albums: Hypertension, Body and Soul, Crashes in Love (2nd version) en Good Name.
Over het vinyl:
Beide vinyl box sets zijn voorzien van lekker dikke plakken vinyl in geweldig oldskool artwork. De afzonderlijk in de ‘originele’ hoezen verpakte albums zijn in mooie dikke kartonnen dozen verpakt en in elke boxset zijn naast al dat overdonderende vinyl een extra 7 inch, een poster en een boekwerk met veel foto’s gestopt. Niet alleen de geweldige muziek van legende Onyeabor maar de verpakking en inhoud zijn overweldigend mooi.
Lorrainville - Desire the Reckless
BULLET-RAY
Als producer word ik wel eens moe van de ‘old versus new’ discussie. Vaak hoor je dan opmerkingen als “vroeger klonk alles beter” danwel “vroeger klonk alles als een krant”. Ik geloof niet zo in 1 waarheid, of zoals een Amerikaan het ooit mooi omschreef: “it all depends”.
Voor mij is het maken van een album maatwerk; er is niet één manier om een album te maken, er zijn talloze wegen die naar Rome leiden, de kunst is elke keer om te kiezen voor de weg die het beste past voor de band (en hun visie) op dat moment. Of dat nu modern is of vintage ;)
Zo wilden we voor het tweede album van het Lorrainville project een ‘ouderwetse bandplaat’ maken. Met andere woorden: met de gehele band in 1 ruimte de songs live opnemen. Nu zullen sommigen van jullie denken: “dat is toch heel normaal?”, maar dat is dus de grap; dat is tegenwoordig juist niet gebruikelijk. De meeste platen worden momenteel instrument voor instrument opgenomen en waar nodig wordt er nog flink gerepareerd en geknipt en geplakt.
Maar wij wilden opnemen zoals helden van ons dat vroeger ook gedaan hadden; niet in de studio, maar ergens in een verlaten landhuis, boerderij of zoals in ons geval in een sfeervol theater. Er zijn zoveel prachtige platen op die manier gemaakt, maar toch doet bijna niemand dat meer, want perfectie lijkt tegenwoordig het doel. Maar wij hadden andere doelen; wij wilden een eerlijk en organisch album maken, waarin je een fijne band hoort die interactie met elkaar heeft. Dus zaten we begin juli van dit jaar ineens met z’n allen op het podium van de Stadsgehoorzaal in Kampen.
De beleving staat bij Lorrainville hoog in het vaandel zou je kunnen zeggen. Dus waren we het er ook snel over eens dat dit album ABSOLUUT op dik vinyl moest verschijnen. De beleving van het luisteren van een LP is vele malen intenser dan wanneer je iTunes aanzet. Dat begint al bij het in handen hebben van de grote hoes, want dat is toch eigenlijk de enige manier waarop artwork echt tot z’n recht komt! Daarom kozen we voor een special edition; zodat je de luisteraar ook echt wat in handen geeft; dat het voelt als een cadeautje.
En dan natuurlijk het luistergenot he? En een vinyl-liefhebber is automatisch een echte muziekliefhebber. Al is het alleen al door het feit dat ie nog de tijd neemt om van de muziek te genieten. En je hebt natuurlijk de geluidskwaliteit van vinyl, die volgens sommigen de kwaliteit van een cd ver overstijgt. Nu zou ik daar wel graag een kanttekening bij willen plaatsen. Een opmerking die ik al eerder heb gebruikt: “it all depends”. Dat meen ik serieus, want er zijn namelijk ook vinylpersingen te vinden waar de honden geen brood van lusten, laten we eerlijk zijn. Juist om die reden ook des te trotser op onze eigen Rinus Hooning. Want mede dankzij het vakmanschap van deze held klinkt het vinyl dat hier in Nederland wordt geperst vaak beter dan dat uit sommige andere landen. En dat mag ook wel eens gezegd worden.
Guido Aalbers
Over Lorrainville
Lorrainville ontstond in 2011 als gevolg van het Facebook-spel ‘Make your own albumcover’. Kort nadat producer Guido Aalbers ‘zijn’ hoes en albumtitel op Facebook had geplaatst, werd hij overspoeld met reacties van muzikanten die het album daadwerkelijk wilden maken. Het resultaat ‘You may never know what happiness is’ werd enthousiast ontvangen en bekroond met een Speciale Edison Juryprijs. En nu is daar dus de opvolger “Desire the Reckless”
MAAK KANS op een exemplaar van de LP 'Desire the Reckless'! Laat in de post op Facebook (en like ons ook meteen even) over deze artiestencolumn je reactie achter; waarom zou jij graag kans maken op deze LP?